Recenzia filmu Neviditeľný muž

1167
neviditelny muz

Horor lomeno triler s názvom Neviditeľný muž je v prvom rade trefne spracovaným zrkadlom doby. Na napínavé trilerové prvky môžeme odkazovať až potom, čo vzdáme hold inteligentne spracovanej dejovej línii, ktorá sa ani v najmenšom nepodobá na stupídne hororové frašky, aké do nás poväčšine cpú v kinách. Film režiséra Leigha Whannela je vydarený počin. Zaujímať oň by sa mal každý, kto verí, že hnutie #MeToo je opodstatnene dôležité.

Neviditeľný, ale nie neexistujúci

Celé sa to začalo požiadavkou. Režisér Leigh Whannel prijal výzvu štúdia Universal na znovuoživenie legendy o Neviditeľnom mužovi, avšak v inovatívnom duchu. Hnutie #MeToo sme spomenuli, pretože je v úzkej súvislosti s hlavnou tézou filmu. Príbeh do hĺbky rozoberá a rozpracováva vnútorný svet fyzicky a psychicky týranej ženy, ktorá ani po dlhom čase a smrti svojho tyrana nedokáže jeho prítomnosť vytesniť. Priateľ Cecílie (Elizabeth Moss) tak prijíma podobu neviditeľného muža a nočná mora pokračuje. Silnou stránkou tohto hororu je jeho blízkosť realite. Fyzicky týraná žena nie je schopná prekonať silnú traumu spôsobenú neustálym ovládaním, zneužívaním a šikanovaním jej priateľa Adriana, pričom si vybuduje výrazné paranoidné sklony. Na prekvapenie všetkých sa však ukáže, že jej správy o neviditeľnom mužovi nie sú prejavom paranoie. Celý dojem umocňuje majstrovská práca s kamerou a vynikajúca hudba.

Čo sa z filmu môžeme naučiť?

V kategórii hororu i trileru film Neviditeľný muž míľovými krokmi prekračuje konkurenciu práve vďaka svojmu posolstvu. Vymyká sa zaškatuľkovanej predstave o strašidelných filmoch tým, že napätie nebuduje na odtrhnutých údoch, vŕzgajúcich schodoch ani krvilačných príšerách. Vo filme je len toľko strašidelného materiálu, ako ochotný je divák vcítiť sa do kože hlavnej hrdinky. Nemožno vylúčiť, že film otvorí oči mnohých ženám, ktoré sa v blízkej či ďalekej minulosti stali obeťami či už sexuálneho, alebo fyzického či psychického násilia. Hnutie #MeToo vzniklo práve za týmto účelom. Hlavnou myšlienkou, ktorá stála za jeho vznikom, bolo vytvoriť spôsob, akým by ženy mohli bez strachu hovoriť o svojich ťažkostiach. Väčšine z nás síce život nekomplikuje neviditeľný prízrak, zato si však vieme ľahko predstaviť, ako nepríjemne by sme sa cítili, keby nás na každom kroku prenasledoval.

Zdroj: csfd.cz