Ako trénovať na svoj prvý maratón?

151
Zdroj: Sciencemag.org

Chcel by si aspoň raz v živote zabehnúť maratón? Možno si si to dal dokonca ako novoročné predsavzatie na rok 2021. Zabehnúť maratón nie je nič jednoduché, no nie je to nemožné. V tomto článku sa spoločne pozrieme na to, ako sa pripraviť na svoj prvý maratón.

Čo je to maratón?

Aj keď maratón netreba nejako extra predstavovať, poďme si v krátkosti ujasniť, o čo vlastne ide. Maratón alebo maratónsky beh je beh na dlhú vzdialenosť, ktorého trať meria 42,195 km (26 míľ a 385 yardov).

Jeho vznik bol inšpirovaný legendou o gréckom vojakovi Feidippidovi, ktorého v roku 490 pred Kr. vyslali z mesta Maratón do Atén, aby oznámil, že Peržania boli zázračne porazení v bitke pri Maratóne. Podľa legendy zabehol celú vzdialenosť bez zastavenia sa, ale krátko po tom, ako odovzdal odkaz o víťazstve skolaboval od vyčerpania a umrel.

Ako sa pripraviť na svoj prvý maratón?

V prvom rade je dôležité sa motivovať. Majte svoj cieľ stále pred očami. Prihláste sa preto na maratónsky beh, ktorý je tak za 5-6 mesiacov od začiatku vášho tréningu. Za tento čas sa dokážete kvalitne pripraviť na maratón.

Pokiaľ si začínajúci bežec, ktorý len teraz začal s behaním, tak zabudni na dlhé behy. Na začiatku je dôležité to neprepáliť. Začni so vzdialenosťami 3 km a 5 km. Pokiaľ sa budeš dobre cítiť, tak môžeš postupne kilometre pridávať, až kým budeš schopný zabehnúť 10 km.

10 km je už slušná vzdialenosť. Udrž si ju niekoľko behov po sebe a opäť postupne pridávaj kilometre. Ak dokážeš zabehnúť 10 km, tak v tomto momente zvládneš aj polmaratón. S veľkou pravdepodobnosťou si však siahneš na dno svojich síl.

Neustále je dôležité vytrvať a behať vzdialenosti v rozmedzí 10-15 km. Z času na čas môžeš vyskúšať i dlhší beh, ako je 20 alebo 25 kilometrov. Pokiaľ ti takýto dlhý beh nebude robiť väčší problém, si pripravený zvládnuť aj samotný maratón. Chce to však niekoľko mesiacov pravidelných tréningov a postupného pridávania.

Napíš komentár