Riešil si už niekedy otázku kúpy auta? Ak áno tak si sa stretol s dilemou, či ojazdené alebo nové. Samozrejme, že kúpa nového auta je rana na istotu. Ale nie každý si tento luxus môže dovoliť. Tak tvoje cesty smerujú do okolitých autobazárov a na internetových portáloch hľadáš ako zbesilý, aby si si svojho vysneného tátoša našiel.
Pozrieš ponuku, vyberieš si svoje štvorkolesové zlatíčko. A tu sa ti núka otázka: Načo si mám dať pozor pri jazdenom aute? My ti poradíme pár bodov, ktorých by si sa mal držať, aby si svoje ťažko zarobené peniaze nevypustil do vzduchu ako výfukové plyny. Zober si z toho aspoň niečo, aby nákup mašinky prebehol v kľude a ty si prebrázdil tisíce kilometrov naprieč slovenskou prériou.
- História vozidla
To je asi prvé, čo ti napadne pri kúpe jazdenky urobiť. Ale ver nám, že stále sa nájdu ľudia čo to ignorujú a slepo dôverujú. Alebo sa len v tom nevyznajú. Vypýtaj si VIN a na základe tohto magického číselka sa dozvieš o autíčku celkom dosť solídnych informácií. Napríklad či malo nehodu, alebo či na ňom nie je nejaké záložne právo alebo exekúcia. Dosť dôležité infošky, nemyslíš?
2. Poškodenia laku alebo hrdzavé miesta
Auto si obzri pekne zblízka. Sústreď sa hlavne na nerovnosti alebo na hrubo prelakované miesta. Môže ísť o ťukanec, ale aj zakrývanie vážnejšej nehody. Samostatnou kapitolou sú hrdzavé miesta. Tu už nejde len o estetické vady, ale naozaj sa nechceš voziť v aute ktoré ti pomaly zvnútra koroduje. To len tak neopravíš, ale auto môžeš rovno odniesť do šrotu.
3. Problémy s kostrou auta
Ak sa už prechádzaš okolo auta, tak sa sústreď aj na samotnú mustru. Kľudne si ľahni na zem a pozri sa, či niečo netrčí z podvozku. Zvýšenú pozornosť venuj nárazníkom. Vo vnútri kufra a kapoty hľadaj nové diely, skrutky alebo iné deformácie, ktoré by mohli evokovať opravu po nedávnej nehode.
4. Nazri pod kapotu
Motor je najdôležitejšou súčasťou každého vozidla. Keď je vozidlo vypnuté, odklop kapotu a vizuálne skontroluj motor, či neobsahuje netesnosti, koróziu, prasknuté hadice a pásy. Skontroluj, či olej a prevodová kvapalina nie sú zafarbené – olej by mal byť svetlo hnedý. Ak sa v tom nevyznáš, tak si radšej zavolaj odborníka. Aj keby si mu mal za tú hodinu zaplatiť, ale stojí to zato. Veď auto nekupuješ každý deň.
5. Stav pneumatík
Dezén pneumatík by sa mal opotrebovávať rovnomerne. Ak sú zjazdené nerovnomerne znamená to, že niečo nie je úplne v poriadku. Jedine, keby si to auto kupoval od driftera čo si to valí po uliciach na dvoch kolesách. Ak to nie je ten prípad, tak to znamená že je problém s vyvážením kolies alebo je chyba v konštrukcii auta. Môže to byť následok nárazu, poškodenej nápravy alebo iného vážnejšieho problému.
6. Elektronika v interiéri
Už sa vidíš ako sa v noci preháňaš ulicami svojho mesta a k tomu ti hrá tvoja obľúbená pesnička. Pocit uvoľnenia a relaxu na nezaplatenie. Aby si si mohol tento pocit užiť, tak skontroluj či stereo a rádio sú funkčné. Hlavne, či nie je problém v kábloch a v kontaktoch. Lebo rádio vymeníš šmahom ruky, ale roztavené káble vo vnútri auta sú už iná poézia. Kľudne vyskúšaj aj klímu, okienka, proste celý interiér. Nech máš istotu, že to šlape ako hodziny.
7. Testovacia jazda
Skúšobná jazda je pravdepodobne najdôležitejšia súčasť kúpy jazdeného vozidla. Naplánuj si takú trasu, aby si mal možnosť otestovať všetky jazdiace vlastnosti. Prudko si pridaj, zabrzdi, pohýnaj sa do kopca, roztoč motor na plné obrátky. Rob manévre, aby si si otestoval ako to auto sedí na ceste.
Zdroj: birchwoodcredit.com